کفير، کليد سلامتي


 

نويسنده: نگار زماني نور




 

کفير چيست؟
 

اصطلاح کفير بيانگر ميکروارگانيسم هايي است که به منظور تخمير آبميوه شير و ساير نوشيدني ها مورد استفاده قرار مي گيرد.
امروزه توليد کفير از کشت هاي شناخته شده خالص مورد نظر است، زيرا اين روش موجب کنترل بهتر ميکروارگانيسم ها و توليد آسان تر و با کيفيت تر محصول مي شود. ضمن آنکه زمان ماندگاري اين محصول طولاني تر(حدود 15-10 روز در 4 درجه سانتيگراد) است. در اين روش شير به طور همزمان با باکتري هاي لاکتيک و مخمر تلقيح شده و دو تخمير اتفاق مي افتد که اولي ناشي از باکتري هاي لاکتيکي و دومي به دليل فعاليت مخمرهاست.

فوايد کفير:
 

مناسب براي افرادي که نمي توانند قند شير را تحمل کنند، غذاي تکميلي مناسب براي خانم هاي باردار و شيرده، کمک به سلامت وتقويت سيستم ايمني و بنابراين موثر در بيماري هاي ايدز، هريس، سرطان و ... داراي اثرات آرام بخش بر روي سيستم عصبي و بنابراين موثر براي افرادي که از مشکلات کم خوابي، افسردگي و سندرم بيش فعالي کم توجهي (ADHD) رنج مي برند.
داشتن نقش موثر در درمان بيماري هاي روده اي، بهبود حرکات روده و در نتيجه مفيد در درمان يبوست، کاهش نفخ و کمک به سلامت سيستم گوارش پس از مصرف داروهاي آنتي بيوتيک.
علاوه بر موارد ذکر شده، کفير سرشار از ويتامين هايي از قبيل B1,B6,B12,K، بيوتين، اسيد فوليک و املاحي مانند کلسيم، منيزيم، فسفر و اسيدهاي امينه (مانند تريپتوفان) مي باشد که در بهبود و حفظ عملکرد بدن بسيار موثرند.
مي توان کاملا ادعا کرد که کفير نه تنها به هيچ عنوان بيماري زا نيست، بلکه بسياري مطالعات حاکي از اثرات سودمند آن بر سلامت پوست و سيستم گوارشي مي باشند. همچنين اين بررسي هاي نشان داده اند که کفير در درمان سل نيز موثر است و مي تواند باکتري هاي بيماري زا اعم از گرم مثبت وگرم منفي را از بين ببرد. همچنين کفير مواد جهش زايي همچون ايندول و ايميدازول را غير فعال مي کند.
امروزه غداهاي ما از نظر تغذيه اي بسيار فقيرند و دستگاه گوارشي ما توسط داروهاي مصنوعي مورد حمله قرار مي گيرد و در اين زمينه مي توان گفت استفاده از برخي غذاها مانند کفير نقش موثري در حفظ ميکروفلور روده بازي مي کند و از کليدهاي اصلي سلامتي است.
منبع:نشريه دنياي تغذيه - ش100